برگزاري مراسم جشن ولادت و يا عزاداري شهادت معصومان
مرجع سخنرانی ها و آثاراستاد علی اکبر داراب کلائی
استاد علی اکبر داراب کلائی ، دارابکلاء شهر ساری متولدشدند ایشان در سن 17 سالگی وارد حوزه شدند . و برای ادامه تحصیل به شهر مشهد مقدس عزیمت نموده و دروس حوزه را تا سطح خارج در حوزه علمیه این شهر ادامه دادند .درحال حاضرساکن تهران میباشند که در زمینه خانواده و سبک زندگی و مسائل روز مقالات متعددی به رشته تحریر درآورده است. برای کسب اطلاع بیشتر به قسمت زندگینامه مراجعه فرمایید.

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سایت تحلیلی-سیاسی-اجتماعی-فرهنگی و آدرس dalel.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 153
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 153
بازدید ماه : 369
بازدید کل : 10172
تعداد مطالب : 302
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


آمار مطالب

کل مطالب : 302
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 153
باردید دیروز : 31
بازدید هفته : 153
بازدید ماه : 369
بازدید سال : 1274
بازدید کلی : 10172
برگزاري مراسم جشن ولادت و يا عزاداري شهادت معصومان

برگزاري مراسم جشن ولادت و يا عزاداري شهادت معصومان

آيا در سيره ائمه، سندي ميني بر برگزاري مراسم جشن ولادت و يا عزاداري شهادت معصومان قبل از خود داريم؟(بجز براي امام حسين(ع))

پاسخ: سيره و گفتار معصومين عليهم السلام بهترين گواه بر وجود خوشحالي و جشن در ميلاد يكديگر و عزاداري به هنگام شهادت يكديگر بوده است و از آنجايي كه خودشان نيز ما را سفارش به رعايت اين دو مراسم در قبال خود نموده اند به اين نتيجه مي رسيم كه اولا خود اين بزرگواران در ميلاد يكديگر شاد و در شهادت يكديگر عزادار بوده اند و ثانيا ما نيز بايد در حفظ و گسترش اينگونه مراسمات تلاش كنيم. چنانچه امام صادق (ع) رئيس مكتب جعفري مي فرمايد «شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنو بماء و لايتنا يحزنون لحزننا و يفرحون لفرحنا» پيروان ما كه از طنيت ما ساخته شده اند و با آب ولايت ما خمير مايه آنهاسرشته شده است در حزن و اندوه ما ناراحتند و در شاديهاي ما شاد اند(الحكم الزاهرة ،ج 1، ص238، روايت 1277)
اميرالمومنين علي (عليه السلام) نيز مي‌فرمايد: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي اطَّلَعَ إِلَي الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَهً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا» خداوند تبارك و تعالي به زمين نظر كرد و ما را برگزيد و شيعيان ما را براي ما برگزيد كه ما را كمك كرده به سرور ما مسرور و به غم ما محزون هستند و اموال و جانشان را در راه ما نثار مي‌كنند آنان از ما بوده و به سوي ما خواهند آمد. (بحار الانوار جلد44 ص278)
امام‌رضا(ع) نيز به‌ ريان‌بن‌شبيب فرمود: اِن سَركَ اَن تَكُونَ مَعَنا فِي‌الدرَجاتِ العُلي مِنَ الجَنانِ فَاحزَن لِحُزنِنا وافرَحَ لِفَرحِنا.) وسائل‌الشيعه، ج‌10، ص‌393، حديث‌5، عيون‌اخبار الرضا، ج‌1، ص‌299.)اگر دوست‌داري‌در درجات‌عالي‌بهشت، همراه‌ما باشي، محزون‌باش‌به‌حزن‌ما و خوشحال‌باش‌براي‌شادي‌ما.
با اين حساب نمي شود كه آن بزرگواران ما را سفارش به اين دو موضوع كنند اما خود در عمل آنرا رعايت نكنند. بلكه برعكس با نگاهي به سيره آن بزرگوران مي بينيم كه تا چه اندازه به اين مهم توجه داشته اند چنانچه پيامبر اسلام (ص) در مرگ خديجه و ابوطالب، حمزه و جعفر، بي تابي و گريه كردند(تاريخ يعقوبي، ج1، ص390 به بعد) وحضرت فاطمه زهرا (ع) در فراق پدر و علي در هجران زهرا (س) عزاداريهايي كردند كه در تاريخ ماندگار شده است. اين مطلب در سيره ديگر ائمه اطهار هم ديده مي شودطبق روايت ابن شهر آشوب وقتي امام حسين عليه السلام از دفن جنازه برادر فارغ شد اشعاري به اين مضمون در سوگ برادر بر زبان جاري فرمودند: «حالا كه بدن مطهّر تو را با دست خود كفن كرده، در قبر گذاشتم از اين بعد چگونه مي توانم شاد باشم و خود را آراسته سازم يا از زينت ها و امكانات دنيا بهره گيرم؟ من از اين به بعد همواره در سوگ تو اشك خواهم ريخت و اندوهم در فراق تو طولاني خواهد شد. غارت زده كسي نيست كه مالش را به غارتت برده اند؛ بلكه غارت زده كسي است كه مصيبت مرگ برادر را ديده باشد».
اينگونه عزاداريها در سيره بقيه ائمه هم وجود داشته كه به جهت اختصار به همين موارد بسنده مي كنيم.
از طرف ديگر در جشن ميلاد معصومين نيز اينگونه شاديها و مراسمات وجود داشته است مثلا وقتي خبر ولادت امام مجتبي(ع) به گوش گرامي پيامبر اسلام رسيد، شادي و خوشحالي رخسار مبارك آن حضرت را فرا گرفت، و مردم نيز شادي كنان مي آمدند و به محضر مبارك پيامبر(ص) و علي و زهرا(عليهما السلام) تبريك مي گفتند. (بحارالانوار، ج 43، ص 282.)
يا امام عسكري(ع) بعد از ولادت‌ با بركت‌ فرزند گراميش‌ حضرت مهدي (عج) دستور دادند كه‌ مقدار زيادي‌ نان‌ و گوشت‌ بخرند و ميان‌ فقيران‌ شهر سامرا تقسيم‌ كنند(كمال‌الدين، ج‌2، ص‌105.) خواص شيعيان‌ هم وقتي‌ از ولادت‌ آن‌ حضرت‌ با خبر شدند، سرتاسر وجودشان‌ را به‌ سبب‌ ولادت‌ آن‌ حضرت‌ سرور و شادي‌ فرا گرفت‌ و دسته‌ دسته‌ خدمت‌ امام‌ عسگري‌ مي‌رسيدند و ولادت‌ آن‌ بزرگوار را به‌ ايشان‌ تبريك‌ مي‌گفتند. شاعران‌ شعرهاي‌ بسياري‌ در اين‌ باره‌ مي‌سرودند و بدين‌ وسيله، سرور و خوشحالي‌ خود را آشكار مي‌كردند(زندگاني‌خاتم‌الاوصياء امام‌مهدي‌(عج)، باقر شريف‌قرشي ، ص‌32.)
با توجه به رواياتي كه عرض شد به اين نتيجه كلي مي رسيم كه هم معصومين عليهم السلام در ميلاد يكديگر شاد بودند و در شهادت يكديگر عزادار و هم ما را سفارش فرموده اند كه به اين سيره و روش مقيد بوده و آنرا زنده نگه داريم.

Tags:


تعداد بازدید از این مطلب: 50
موضوعات مرتبط: شبهات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود